June in Paradise

June in Paradise

søndag 3. juli 2011

Chiang Mai

God morgen! Blaerk... naa er klokka halv sju og jeg proever og lade opp til en rimelig adrenalinfylt dag... derfor litt vanskelig aa konsentrere seg.

Turen fra Ayutthaya med nattog gikk fint, vi var superheldige med plassene - forrest i vogn 1. Dvs litt bedre plass til foettene - bortsett fra at vi maatte ha sekkene vaare ved foettene pga for daarlig plass paa bagasjehylla. Anyway - relativt komfortabelt. Og teppe og mat var inkludert. Jeg satt ytterst saa jeg hadde litt troebbel med aa sovne fordi foettene mine vingla frem og tilbake, men etter hvert ble jeg saa utslitt og troett at jeg fant et par absurde sovestillinger som funka. Turen tok ca. 11,5 timer, og vel fremme paa stasjonen i Chiang Mai i gaar morges fikk vi tak i en taxisjaafoer og pekte paa vaart utvalgte gjestehus i Lonely Planet-boka. Han nikka gjenkjennende og sa han visste hvor det var. Fremme paa gjestehuset ble jeg litt annoyed da prisen var dobbel ift. i LP, og de hadde bare rom md aircon og varmtvann.... me no want! Men vi foelte ikke for aa streve mer for aa finne en annen plass, klokka var sju om morgenen, saa etter at jeg hadde pruta ned prisen litt sjekka vi inn. Fint rom, greit bad, god seng og alt det der. Fin hage ogsaa, med masse hoener, hunder, frosker etc. en paviljong med gratis internett, toast, te & kaffe ++. Ikke typisk backpackerplass m.a.o. Vi fant jo seff ut etterpaa at taxiduden ikke hadde kjoert oss til riktig plass, men helt andre siden av gamlebyen faktisk. Jeje.... Neste gang skal vi peke paa kartet OG navnet, OG proeve aa si det paa thai.

Chiang Mai ligger, for de som ikke vet det, laaaangt nord i Thailand. Det er den kulturelle hovedstaden, med mange templer og flotte fjell/jungelomraader. Omraadet er sterkt preget av kinesisk paavirkning i kulturen, og vi ser det ogsaa paa de lokale at de ser litt mer kinesiske ut og dialekten er annerledes. Ikke like lett aa skille ut de ordene vi kan.

Vi gikk og leverte inn skittentoey paa et vaskeri i naerheten, og saa spaserte vi i retning restaurantstroeket for aa finne frokost (en bananmuffin paa toget kl.06 var ikke helt nok...). Etter noe trasking fant vi faktisk en restaurant som LP skryter av, et sted med mat fra midtoesten av alle ting. Frokosten ble chicken chawarma, og ja - LP har rett: syyyykt bra! Etter maten ble vi passe signe, og gikk innom en massasjeplass der vi fikk 1 times fot- og haandmassasje for ca. 35 kr. Da ble vi saa troette at det bar straka vegen "hjem" med tuk-tuk for aa ta en dupp.

Utpaa ettermiddagen gikk vi til nattmarkedet. Det var stort soendagsmarked i dag, og da stenger de av en laaang gate kalt Sunday Walking Street, og der var det alt mulig rart til salgs i bodene. Og saa billig at jeg har ikke sett maken. Saa tidlig paa turen kunne vi ikke shoppe for mye men det ble da en god del smaating likevel. Og middagen vaar ble et sammensurium av alt mulig rart vi kjoepte fra de mange matvognene rundt omkring, jeg aner ikke hva mye av det var. Men jeg spiste iallefall noe friterte kyllinggreier paa pinne med chilisaus, feite vafler med sjokoloade og kondensert melk, og plomme-croissanter. Annie tok sjansen paa sushi-buffet, og ble utfordret av noen australiere til aa spise en siriss. (Jeg gjorde det ifjor saa foelte meg liksom ferdig med det...). Etter endeloes vandring paa markedet (som ikke saa ut til aa ha noen ende saa vi snudde) tok vi relativt tidlig kveld etter aa ha faatt fotmassasje ute paa markedet med hver vaar mocca/butterscotch frappe i haanda.

Naa sitter vi og venter paa aa bli henta og kjoert til hovedhappeningen (forhaapentligvis) her i Chiang Mai. Vi skal paa "Jungle Flight" (http://www.jungle-flight.com/) - dvs. zipline/tretopp-tur i jungelen en stykke unna. Det er en av hovedattraksjonene her. Mange har nok hoert om "Flight of the Gibbon". Dette er samme greia men nyere, og visstnok hoeyere og lengre ziplines. Vel, vi faar se. Er ganske spente for ifoelge folk som har skrevet om det paa TripAdvisor er det visst ganske heftig. :D I hope so.....!!!

PS: ene maskina her oedela visst det ene simkortet mitt i gaar saa jeg har i verste fall mista alle bildene fra de foerste dagene... hyyl. Men haaper paa aa faa fiksa det....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar