June in Paradise

June in Paradise

torsdag 30. juni 2011

Kanchanaburi revisited!

Da er jeg tilbake i "tigerbyen" Kanchanaburi, og godt inne i Asia-modus......Foerste oppdatering kommer litt sent, for det har som vanlig vaert litt travelt :) Ingen bilder ennaa, men det kommer!

Reisa hit gikk veldig bra - det stoerste kroellet var faktisk i Oslo, der hverken t-bane eller tog funker som det skal for tida. Whattabomb... Og jeg skulle jo baade med bane og flytog, saa jeg fikk virkelig kjoert meg - men hadde heldigvis god tid paa soendag saa jeg inntok easy-going-modus og bare lot alt flytre i sitt eget tempo. Godt sovehjerte har jeg ogsaa, saa jeg bare tok meg en dupp naa og da :P Reiste med Finnar, litt over 1 t fra Oslo til Helsinki og litt over 10 t fra Helsinki til Bangkok. Bra fly, med god plass og egen skjerm etc., men servicen kan ikke sammenliknes med Thai Airways eller i alle fall ikke med fantastiske Cathay Pacific - som er de jeg har reist langt med foer. Anyway, genialt med nattfly, men jeg satt innklemt mellom to mannfolk og han ene snorka saa jeg sov ca 4 timer totalt. Men det var akkurat nok :) Jeg er mildest talt sjokkert over hvor smooth det gikk paa BKK (Bangkok internasj. flyplass) - null koestaaing nesten. Det gjelder bare aa vaere litt kjapp og stille seg i riktig koe... hehe.

Da jeg kom ut av flyplassen var den foerste tanken som slo meg: ka farsken - er jeg under vann eller?? Men saan er det jo bare her - foerste moetet med varmen og fuktigheten foeles som noen pakker deg inn i en stor varm, vaat klut. Det var tungvint aa dra til Kanchanaburi med buss og tog, saa jeg spanderte paa meg taxi - under 400 kr for en tur paa 2,5 time gaar helt fint. Hele turen satt jeg og kosa meg med aa foelge med paa alt det rare man ser paa og langs veien i Asia. Sjaaforen var ikke saa ille, heldigvis - det var jo som vanlig ikke noe bilbelte. I sekstida stoppet vi endelig utenfor velkjente Chitanun Guesthouse som jeg bodde paa mange netter i 09. Herlig! Moette Annie ellerede naar jeg sto og sjekka inn - hun var saann passe oppgira og gleder seg til at vi skal ut aa reise.

Gjenforent, med en thai-oel hver! :D
Jeg og Annie gikk ut aa spiste, og resten av kvelden tilbragte vi paa det som naa er the hang-outs her for de som har tilknytning til tigertempelet og en og annen turist: 10 Baht Bar, og senere Sugar Member. Prisene paa denne plassen er bare helt ville - la meg gi dere noen eksempler:

  • 1 halvliter flaske vann (7 eleven eller kiosk): 6 Baht (litt over 1 kr)
  • Liten yoghurtdrikk (kiosk): 4 Baht (under1 kr)
  • Halvliter Chang-oel (Sugar): 60 Baht (litt over 10 kr)
  • Melondrink (10 Baht Bar): 40B (under 10 kr)
  • Pad Thai (thailandsk matrett med stekte nudler ++): 30B (6 kr!!!) og oppover (dette spier jeg gjerne baade til frokost og middag... supergodt!)
  • Myggspray (godt pakka med DEET... 7 eleven): 45B (under 15 kr)
  • 1 natt paa Chitanun (dobbeltrom med vifte og kaldtvann): 250B (50 kr). Jeg bruker kun vifte, aircon funker daarlig her. Og vannet er lunka, ikke kaldt. Ingen TV, men hva skal jeg med det her??
Tirsdag hadde Annie fri saa vi betalte oss inn ved bassenget paa et gjestehus. Jeg klarte aa ligge i ro i sola i ett minutt... det var knall sol og blaa himmel - noe som ikke er saa vanlig paa denne tiden av aaret og det betyr nesten uutholdelig varme. Annie var saa brent etter en knapp time, tross solkrem med hoey faktor, at hun maatte ut av sola. Hun dro for aa lete etter ny lader til PCn sin, mens jeg holdt stand i og ved poolen. Paa kvelden hang vi i tattoosjappa til Jolie, som jeg traff sist jeg var her (da kalte han seg Joe - typisk thaier aa skifte kallenavn i tide og utide). Han tatoverte Annie, og hun tok tidlig kveld: solbrent, nytatovert og med et kutt i taaen fra en fest forleden. Jeg ble sittende lenge oppe sammen med en gjeng (mest lokale) - like morsomt som alltid. Thaier har humor saa det holder - alltid masse fliring sammen med dem. Jeg avtalte med to av dem aa dra paa en liten roadtrip dagen etter.
The place 2 B i Kanchanaburi: Sugar Member!

Joe "Jolie"
"Every time you waste a moment you waste make believe"

Road trip'en paa onsdag var knallbra, selv om vi ikke dro paa saa mange plasser (det gaar litt tregt med tuk-tuk). Ton og Porm heter gutta jeg dro sammen med - og de gjorde turen kan man si - jeg holdt paa a le meg igjel. Porm er en hyggelig kar i 40aarene som kjoerer sin egen tuk-tuk. Han digger Scorpions og har to baby-ekorn som er med ham over alt (Money og Lucky). Foerst dro vi til Monkey School - haha for en turistfelle! Stakkars aper... de var flinke da, men etter aa ha sett "Mr. Pong" skyte basketball, dykke m.m. i 10 minutter og saa hilst paa to mannevonde gibbons i bur saa foelte jeg mest for aa vaere litt mer kulturell saa vi satte kursen mot et par templer. Huletempelet var doeds-stilig. Den underjordiske grotta virket nesten uendelig og et par plasser var det bare saavidt jeg kom fram, saa trangt var det. Masse gullbuddhaer i forskjellige stoerrelser og varianter over alt gjennom hula, og flaggermus som flaksa rundt oss over alt. Da vi kom opp til overflaten hadde vi pause, og Lucky sovna bak i nakken min under hestehalen saa der ble jeg sittende i en halvtime gitt. Det siste tempelet var saann helt greit, det beste var vel naar Porm skulle demonstrere aa slaa paa gong-gongen og vekte munkene som var paa 7dagersfaste... ikke saa populaert men thaier tar det meste med et smil saa det var ikke noe problem.

On the road again - i Porm sin tuk-tuk


I gangene i huletempelet



Nydelige Kwai River

Porm, meg og Ton

Lucky leter etter et sted aa sove


Idag har jeg vaert tilbake paa tigertempelet, og bortsett fra noen nye bygninger var det nesten som om jeg aldri dro derfra. En av munkene ble veldig glad og spurte forhaapningsfullt om jeg kom for aa vaere frivillig. Thaigutta la merke til at haaret mitt er lysere enn sist - det var tydeligvis en forbedring. Babyene mine fra 2009 var blitt saa store at jeg ikke kjente dem igjen - fikk tatt baade fine bilder og video av dem under "evening exercise". Nami (som var der sist ogsaa) tok meg med til babyburet, der var det naa 6 smaa soetinger gitt! Tempelet har visst over 90 tigere naa (!!!) Jeg merka at jeg ikke savna den delen av jobben som gikk ut paa a gjete turister - herregud saa mye idioter som er ute og gaar! Etter 2 minutter har de glemt at det er rovdyr paa rundt 200 kg de har rundt seg.... jizez. Det var ikke saa ille aa dra fra tempelet naa, selv om jeg tviler paa at jeg drar tilbake mer. Det blir verre aa dra fra gjengen her i byen, for her er jeg blitt godt kjent med mange av de lokale. Det er ganske lite miljoe her, saa naa kan jeg ikke gaa 10 meter uten at en eller annen roper "JOON WERE JU GOING?".

Annie & Nua Mek

meg og Diamond i canyonen
Meg og "Cornflake", ca. 7 uker gammel

Forbedringer i canyonen siden sist: tak over baade turister og tigere

Evening exercise


Sugargjengen - finn en feil :P


Jeg og Annie har ikke planen helt klar ennaa, men vi drar i alle fall nordover i morra... Enten innom Ayutthaya eller Bangkok, eller direkte til Chiang Mai. Akkurat naa gleder jeg meg til aa ta tidlig kveld for foreste gang siden jeg kom hit. Hvis det gaar etter planen da... Merka allerede et visst sosialt press da jeg gikk forbi Sugar isted.

Pis ut ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar