June in Paradise

June in Paradise

fredag 27. mai 2011

Pakketips - travelling for dummies (versjon 2011)

Selv om du kan kjøpe nesten hva som helst "really cheap-cheap" i sørøst-asiatiske land, er det lurt å ta med seg noen ting... Men hva? Hardcore backpackere tar jo ikke med seg noenting, og jeg gidder heller ikke å drasse rundt på masse unødvendig stæsj. Jeg plukket opp noen tips og erfaringer på de tidligere turene som jeg gjerne deler med dere andre som kanskje også skal loffe rundt på østlige grader.


"You are my everything......." (Sanur, Bali 2010)

Her er mine topp 10 bør-ha-med-ting man kanskje ikke tenker på å ta med seg men absolutt bør vurdere  (noe girly-stuff)  hvis man skal på tur til Asia, basert på mine to tidligere reiser dit:

  1. Eurax eller lignende. Reduserer kløe og hevelse av insektsbitt ... Ja, du kommer til å bli bitt, selv om du prøver hardt å ikke bli det. Eventuelt, ifølge Jørn: bruk tigerbalsam (jeg er litt usikker på det funker like bra mot kløen men sniffer du nok på den konsentrerte versjonen de har i Asia så kjenner du ikke noe som helst noe sted på en stund....:P)
  2.  Melkesyrebakterier, som Idoform el.likn. De hjelper til med å holde fordøyelsessystemet i god form. Begynn å ta dem ca. 3 dager før du reiser. Anbefales også for de som har mage som tåler "alt", slik som meg. (Jeg har til dags dato ikke blitt dårlig i Asia - *bank i bordet*)
  3. En bra, feit bok. "Asia-tid" har en tendens til å medføre mye venting. Dessuten; det finnes knapt en bedre måte å slappe av på enn å ligge på stranda med en bok du har fått dilla på. I 09 leste jeg de tre første bøkene i Twilight-serien... anbefales! (Andre boktips kommer senere...)
  4. Lonely Planet-bok. "South-East Asia on a Shoestring" er uvurderlig dersom du loffer rundt, men også fin å ha for å lese om ulike steder generelt.
  5. Tyggis! Jeg kanskje inhabil da jeg er avhengig av tyggis, men uansett: tyggisen i Asia er elendig; mister smaken etter to tygg og blir steinhard. Jeg har dessuten enn ikke funnet noen tyggiser der borte som faktisk gir deg frisk smak i munnen. Derfor - fast rutine: jeg kjøper en big pack med Extra White på tax free.
  6. Noen protein/energi-barer. Enten som backup når du reiser, eller du kan gi dem som gaver til lokale nye venner. Jeg ga noen av mine til en munk ved tigertempelet i fjor, som reagerte mer som om jeg hadde gitt ham en million kroner. Dagen etter ga han meg lunsjen sin.
  7. Liten håndveske med armbånd/håndløkke. Super-smart for å ha med på f.eks. fest. Sikrer at du har veska di hektet på deg.
  8. Håndvaskemiddel (f.eks. Biotex). Selv om det er både billig og stort sett raskt å få vasket klærne et sted, er det sannsynlig at du får bruk for dette på et tidspunkt. Noen plagg vil du kanskje ta hånd om selv, og kanskje har du ikke tid til å levere dem fra deg.
  9. Hårkur (F.ex. Potion No.9 by Sebastian ) Bruk det hver dag om du har langt hår. Jeg måtte av med ca. 7 cm av håret etter 6 uker i Thailand i 09.  
  10. Farget/brun ansiktskrem/foundation. Er du en ivrig bruker av sånt bør det medbringes, for dette skal du lete lenge etter for å finne i Asia. Du kan finne de samme merkene, men istedet for "tan" eller "tinted" står det da "whitening" eller "bleach" - siden de fleste asiater foretrekker å være så bleke som mulig. Skjæriiings...
Andre lure ting: gnagsårplaster, kortstokk, småting fra Norge (morsomt å gi til nye lokale venner), "Citrosept - knekker alt av basiller, drikk noen dråper hver dag, pluss kan brukes utvortes." (ifølge Jørn), "Rene hender"/antibakteriell gele; tar liten plass. Forklaring unødvendig etter all svineinfluensa-styret..... (Men ikke overdriv - husk at immunforsvaret trenger oppdatering, ellers kan du gå på en skikkelig smell...).

Tips: Handysize.no har en del praktiske ting til tur, samt en del morsomme og undødvendige ting.



Noen ting er det greiest å kjøpe når du har kommet frem. Du sparer plass i sekken/kofferten og noen ting er faktisk bedre å kjøpe i Asia enn her hjemme.
 Her er mine topp 5 smarte ting å kjøpe etter ankomst:
  1. InsektssprayJa, de er kanskje en smule giftigere enn de norske, men effekten er myyye bedre! Og flaskene er mindre og lettere. Bare pass på at du ikke gasser romkameraten din og helst unngå å inhalere eller svelge det... Eller du kan drasse med deg Mygga fra Norge og bli spist opp. Ditt valg! (Ta med Eurax i det minste i så fall...)
  2. Antibiotisk salve. Små sår og blemmer blir lett infiserte borti der, så dra på apotek og kjøp en slik krem. Den dreper bakteriene som setter seg i sårene, slik at de heles mye fortere og du reduserer sjansen for alvorlig infeksjon. Gentamicin funker bra. Btw - apotekene i Thailand er kjempebra, og de er overalt.
  3. Solkrem med lav faktor. Ta med tungvekter-solkrem. Kjøp lett-solkrem når og hvis den tid kommer.
  4. Shampoo og liknende... Hvorfor kaste bort plass, mye vekt og penger på dette når du kan få det for ca. 1 Euro der du skal? Har du hårkur har du det viktigste, resten finner du garantert når du trenger det.
  5. Elektrolyttdrikk eller miksepulver. Forhindrer dehydrering. Pulvervarianten, som kan fås i små brev, er geniale. Lette og små, raske å ta frem helle putte i vannet... ta-daaaa - elektrolytt-drikke! En liter om dagen anbefales. Husk likevel å drikke nok vann....


Det er også et heeeelt greit utvalg av energidrikker på 7-Eleven i Thailand

Phi Phi 09: Solstikk og dehydrering er ikke noe å spøke med, fikk venninna mi erfare....


Vel og bra med pakkeliste og smarte ting man har bruk for. Men enkelte ting gjør seg best her hjemme. Noen er sikkert uenige med meg i noen av disse punktene, men nytt av året er uansett lista over ting jeg velger å IKKE ta med meg, og hvorfor....
  • Smartphone - steinaldertelefonen min (en 3-4 år gammel flipp-Samsung) har overlevd hele 2 Asia-turer (pluss en tur i toalettet...) og det skal godt gjøres. Så den får bli med i år igjen... Hovedtruslene er fukt, fester og tyveri. Det er ikke taktisk smart å "flashe" rikdom i fattige land, det sier seg selv. En del av sjarmen med backpacking for min del er dessuten å ikke ha internett så lett tilgjengelig.
  • Laptop - noen av de samme grunnene som over. Dessuten veier de jo litt (ikke de små kanskje men likevel...) Jeg hverken ønsker eller kommer til å ha tid til å sitte på PC spesielt ofte. Og når jeg først gjør det blir det på internettkafé, primært for å oppdatere bloggen og gi livstegn hjem.
  • Sko med høye hæler - ikke vits! Av mange grunner... Først og fremst går alle i det samme der borte: flip-flops. Dessuten er snublefaren høy, det er ofte sleipt, og det sier seg selv at det funker dårlig på beach-party (der er det én ting som funker: bare føtter...). Gode tursandaler kan være kjekt å ha hvis du skal på trekking.
  • Smykker - juggel eller ikke - dropp det. Ekte vare kan lett mistes eller bli stjålet. Uekte blir fort ødelagt med så høy luftfuktighet. Dessuten er det jo så billig å kjøpe sånt stæsj.... Fletta armbånd og smykker av skjell er uansett moten der borte :)
  • Jakke - haha, tuller du?? Hva skal en viking på tur i tropene med jakke? Den kan bli igjen hjemme, med mindre du skal veldig langt opp i fjellene. Helt seriøst - jeg frøs ikke engang på båttur i storm i Thailand... Tar til nød med meg en hettegenser.

Partyklar på Gili Trawangan i fjor: Kjole: 20 kr, div.armbånd fra 3-10 kr stk.,
rosa perleøredobber (ekte!!) kjøpt av lokale perledykkere på Gili Meno: 25 kr.


HER var det en fordel med jakke i ny og ne, men det er en annen historie...
(Kongsfjorden, Svalbard 2007)

Noen som har andre tips????

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar